Köpvillkor
Ahead Sweden AB
Södergatan 13
43244 Varberg
Organisations nr. 556956-2571 driver denna webbplats, behöver ni komma i kontakt med oss använd vårt kontaktformulär
1. Allmänt
Man måste vara minst 18 år för att handla här hos oss. Om du är under 18 år krävs målsmans tillstånd innan du beställer. Alla priser är inkl. moms. Alla produkter vi säljer kan användas i Sverige och det finns svensk bruksanvisning i digital form när produkten så kräver det. Bruksanvisningen hittar man under respektive produkt på vår hemsida eller genom att skicka oss ett e-postmeddelande. Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd att beställa från oss.
Vi reserverar oss mot skrivfel, slutförsäljning och prisförändringar.
2. Leveranstid
Leveranstiden beror på valt fraktsätt läs mer genom att klicka här, leveranstiden räknas på ordrar gjorda innan 11:00. Vid hög orderingång kan leveranstiden förlängas ytterligare någon dag. Finns inte produkten i lager kontaktar vi er med mer information. Vid Lagerstatus: beställningsvaror kontaktar vi er för mer information om leveranstid. Vi reserverar oss för slutförsäljning och för ändrade villkor hos våra leverantörer samt för eventuella prisfel/prisändringar som kan ske. Leveranstiden kan variera något under semestertider/röda dagar/långhelger eller om du bor uppåt i landet eller där din ort saknar DHL ombud så kan leveransen ta någon längre tid än angivit.
3. Bekräftelse
När vi mottagit er beställning skickas en bekräftelse per sms och e-post med information om din beställning. Spara orderbekräftelsen vid eventuella kontakter med kundtjänst.
4. Betalningsalternativ
Det finns flera olika betalningsalternativ att välja mellan.
Alt 1. Kortbetalning
Önskar man betala med Visa eller Mastercard gör ni detta direkt på vår hemsida. Väljer ni att betala med kort kan vi leverera er order omgående.
Alt 2. Faktura
För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Betalningsvillkor 14 dagar från att vi skickar er beställning från oss. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag samt dröjsmålsränta med 2% per månad + gällande referensränta. Sedvanlig kreditprövning genomförs och leverans sker endast till folkbokförd adress och till personer som är över 18år. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso. Tänk på att betala fakturan i tid.
Alt 3. Klarna
Klarna har flera olika metoder som man kan använda sig för att betala, se mer under betalningsalternativet.
Alt 4. Swish
Swish är mycket enkelt och smidigt sätt att betala med och fungerar med de flesta svenska banker.
5. Frakt & Leverans
Leverans sker med DHL eller Postnord, fraktkostnad visas i ”Gå till Kassan”. Läs mer om frakterna här. Vi levererar endast till Sverige och vissa produkter till Danmark.Postnord levererar paketet till din brevlåda eller närmsta ombud baserat på postnummer i vissa fall då paketet inte får plats i brevlådan så kan det levereras till dörren.
6. Retur & Ångerrätt
Man har rätt att ångra sitt köp inom 30 dagar. Ångerfristen börjar gälla den dag du mottar dina varor.
För att ångerrätten ska gälla, måste varan vara i sitt ursprungliga skick, oöppnad och oanvänd då våra produkter räknas som hygienprodukter. Det gäller inte heller produkter med bäst före datum. Returporto står kunden för och ligger på 79kr för leveranser med Postnord och 125kr för DHL. Innan retur måste ni kontaktar oss genom vårt ångerformulär/kontaktformulär/blankett som finns här. Vi erbjuder ett spårbart retur alternativ om du begär ett inlämningskvitto när du lämnar in returen. För övrigt returfrakt kan inte Ahead ansvara för transportörens försumlighet. Glöm inte att emballera returförsändelsen väl.
Ångrar du din beställning innan den är skickad från oss, kan det vara möjligt att stoppa den, kontakta oss först genom vår chatt när vi är online, är vi inte online så ring oss. Skulle det vara efter kontorstid, använd vårt ”kontakta oss” formulär och kontakta oss direkt nästkommande vardag på chatt eller telefon.
Ångerrätten är ej tillämplig för företag, produkter som är beställningsvaror, produkter med bäst före datum.
Vid godkänd retur återbetalas pengarna för produkten inom 14 dagar.
Vid ej godkänd retur så kan vi skicka tillbaka varan för en kostnad på 79kr
7. Reklamation
Skulle varan vara skadad, saknad eller felaktig måste reklamation göras inom 2 dagar efter att paketet hämtas ut. Reklamationen görs genom att fylla i formuläret under ”kontakta oss” med bifogad bild. Om en vara är felaktig eller fel expedierad står vi för returfrakten vilket kommer återbetalas till kund vid godkänd retur. Vid reklamation är det viktigt att man kontaktar oss omgående och man sparar kartongen som produkterna skickades i och att produkten inte används mer. Produkten ska returneras till oss med företagspaket.
Vid reklamation tillämpas konsumentköplagen, se www.konsumentverket.se
Produktens ytterförpackning (produktens emballage) är till för att skydda produkten under transport. Skadad ytterförpackning (produktens emballage) godkännes därför ej som reklamation. Produkterna kan i vissa fall skickas utan kartong tex. pga. frakt tekniska själ samt att många produkter idag har inte något emballage och ibland köper vi produkter i bulk för billigare pris, vilket innebär att ytterförpackning saknas. Är paketet skada vid hämtning hos ombud så ta ej emot paketet, ta bild och reklamera på plats och kontakta oss. När det gäller den silvriga etiketten för Dermalogicas produkter så går dom lätt sönder under hantering och transport, så det betyder inte att produkten (kartongen) har varit öppnad. Etiketten är endast till för att visa att produkten är äkta och många av Dermalogicas produkter kan man öppna på kartongens undersida.
Vi reaktion på någon produkt gäller olika regler för olika märken, det är dock viktigt att man tar en bild på reaktionen och kontaktar oss omgående, genom att skicka ett e-posta till info@ahead.se med bild, vad som har hänt, ordernummer och vilken produkt som gav reaktionen. Vi kontaktar sedan vår leverantör för ett preliminärt godkännande. Får vi ett preliminärt godkännande så skickar vi dig en fraktsedel så du kan skicka tillbaka produkten, vid ett slutgiltigt godkännande så återbetalar vi produkten pris minus frakter och hanteringskostnader på 128 kr, vid större dyrare produkter så kan kostnaden blir högre. Återbetalning sker genom ett presentkort som kan använda på ahead.se inom ett år från utfärdandet. Bifoga produktens kartong vid returen för att skydda produkten under frakten.
Om kunden använder sig ut av Klarnas Tvist anmälan utan att kontakta oss först, för en lösning först tillkommer en avgift som Klarna tar ut på 150 kr
För att kunna reklamera så måste minst 90% av produkten finnas kvar och måste vara inköpt de senaste 3 månaderna.
Gällande Maria Åkerbergs produkter så kan ni läsa deras villkor här.
Vid ej godkänd reklamation så kan vi skicka tillbaka varan för en kostnad på 79kr
8. Ej levererbart paket / Outhämtat paket
Om paketet inte går att leverera till kunden pga fel adress, mobilnr osv eller om paketet inte hämtas hos ombud. Så debiteras en kostnad på 259 kr för paket inom Sverige och 350 kr för paket utanför Sverige, detta för frakter och omkostnader. Hittar ombudet inte paketet, kontakta då oss omgående så vi kan lägga upp en sökning på paketet, skulle paketet ha returnerats till oss innan ni har kontakta oss så utgår en returkostnad på 259 kr.
9. Säkerhet
Vi använder SSL (Secure Socket Layer) (https://) som är industristandard för ett protokoll för säker överföring av data via Internet. När sidan använder SSL visas ett hänglås i webbläsaren.
10. Gåvor
Skulle en gåva ta slut så ersätt den med annan. Olika villkor gäller olika gåvor och står noterat under informationen om gåvan men gäller alltid fullstora produkter och inte reavaror/ tester/travelsize och liknande.
11. Datum på produkter
Vissa produkter har datum. Generellt så efter denna datum så börjar produkten väldigt sakta brytas ner. På produkten finns information om hur länge den är hållbar efter öppnandet, normalt är 6,12,24 månader. Något att tänka på är att när man första gången har öppnat produkten så börjar produkten att brytas ned, alltså samma sak som händer efter datumen. En produkt med datum ska man inte lägga på hyllan för framtida bruka, utan den ska börja användas så fort som möjligt för bästa effekt. Alla våra produkter har minst 4 månaders kvar tills datum från beställnings dagen om inget annat anges.
12. Övrigt
Är du osäker på vilka produkter som passar dig rekommenderar vi att du rådfrågar en hudterapeut innan ni beställer. Bilder på färger på smink kan variera mot det verkliga utseendet beroende på att olika skärmar visar färgerna lite olika.
Vid beställning så går man med i vår kundklubb där man får nyhetsbrev och erbjudanden till sin epostadress, önskar man inte detta så kan man avregistrera sig i nyhetsbrevet eller genom att ”kontakta oss”.
Observera att ingredienserna under själva produkten kan ändras från tid till annan. Du hittar en uppdaterad ingredienslista på förpackningen.
Man kan endast använda ett erbjudande (gåva/rabatt) per beställning.
13. Tvist
Vid eventuell tvist har vi som policy att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.